Intra in cont      Nou

Conecteaza-te la contul tau:

  Intra rapid cu Facebook   Intra rapid cu Google   Intra rapid cu Hotmail
SAU
Tutoriale IT Utilizare programe Functia VLOOKUP in Open Office

Functia VLOOKUP in Open Office

Acest tutorial are scopul de a prezenta functia VLOOKUP din cadrul suitei office gratuite OpenOffice, alaturi de cateva exemple simple de utilizare ale acesteia. Utilizarea functiei VLOOKUP este necesara atat persoanelor experimentate, cat si incepatorilor, fiind o functie de tip cautare ce oricand se poate dovedi a fi utila. Chiar daca poate parea complexa la prima vedere, utilizarea functiei VLOOKUP din cadrul suitei office gratuite OpenOffice este simpla, trebuind respectate doar cate principii de baza. Pentru realizarea acestui articol vom utiliza un calculator bazat pe sistemul de operare Windows 7 si programul gratuit OpenOffice 3.3.0 in limba romana, ce poate fi descarcat urmand acest link: Download OpenOffice 3.3.0. De asemenea, pachetul de instalare al limbii romane in cadrul programului OpenOffice 3.3.0 poate fi descarcat de aici: Download pachet limba romana pentru OpenOffice 3.3.0.

OpenOffice reprezinta alternativa gratuita a binecunoscutei suite office Microsoft Office, beneficiind de aproximativ acelasi pachet de servicii utilizabile, de cele mai multe ori, in munca de birou. Programul gratuit OpenOffice este compatibil si poate crea/edita documente text, foi de calcul, prezentari, baze de date, desene si asa mai departe, reusind sa imbine o serie de programe menite sa ofere o experienta office completa, placuta si cat mai profesionala. Mai multe detalii despre suita office gratuita OpenOffice, cat si despre instalarea acesteia puteti afla accesand acest articol: Descriere, descarcare si instalare OpenOffice.

In acest tutorial ne vom axa pe descrierea si utilizarea de baza a importantei functii VLOOKUP din cadrul programului OpenOffice Calc, parte a suitei OpenOffice.

Functia VLOOKUP din cadrul programului OpenOffice Calc permite cautarea pe verticala, identificarea si ilustrarea datelor unor celule, liteva V din denumire provenind de la "vertical". Functia VLOOKUP se ghideaza in functie de valoarea primei coloane a matricei unui tabel si ilustreaza o valoare in acelasi rand dintr-o alta coloana a matricei. De ce este importanta utilizarea ei si cum o putem folosi vom explica in pasii ce urmeaza:

Nota: Pentru a transforma suita OpenOffice 3.3.0 in limba romana, citeste acest tutorial: Instalarea optiunii de limba romana la Open Office 3.3.0

Pasul 1. Acceseaza suita gratuita OpenOffice si deschide programul OpenOffice Calc. In imaginea de mai jos este prezentat un fisier .ods  ce contine cateva date, necesare exemplelor ce vor urma. Selecteaza, cu un click, celula B1, dupa care apasa campul functiilor, evidentiat de sageata nr. 2:

Atentie: Pentru a exersa si lucra pe baza exemplelor din tutorial, descarca fisierul VLOOKUP.ods printr-un simplu click pe acest link: Download fisier exemplu VLOOKUP.ods

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 2. Primul si cel mai important lucru pe care trebuie sa-l cunosti si sa-l respecti inainte de a utiliza functia VLOOKUP este sintaxa: =VLOOKUP(cautare_valoare, matrice_tabel, num_index_col, mod). In imaginea de mai jos este prezentata constructia unei functii VLOOKUP; dupa executarea actiunilor de la pasul anterior, introdu sintaxa cu urmatoarele valori: =VLOOKUP(A1;A10:B20;2;0), unde A1 este celula in care va fi introdusa valoarea cautata, A10:B20 este matricea din cadrul tabelului in care functia VLOOKUP va cauta (matricea fiind practic o selectie pe diagonala a tabelului cuprins intre celulele A10 si B20), 2 este numarul indexului coloanei pana unde VLOOKUP va cauta (A,B - 1,2), iar 0 reprezinta modul ce se foloseste in cazul in care coloana A a tabelului nu este utilizata pentru ordonare (1,2,3,4,5 etc.) si dorim cautarea doar a rezultatelor exacte, incepand de sus in jos. Pentru a utiliza modul 1, datele tabelului trebuie sa fie sortate crescator, iar acesta relateaza rezultatele exacte, in functie de sortare, sau rezultatele aproximative. In acest tutorial ne vom baza pe modul 0, deoarece vom lucra cu date exacte, nesortate. Exersand vei intelege, pe parcurs, toate principiile pe care se bazeaza functia VLOOKUP. Finalizeaza introducerea functiei prin apasarea butonului 2: 

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 3. In prima faza, celula B1 va relata un rezultat ciudat, de forma #N/A, ceea ce inseamna ca valoarea nu este disponibila. Avanseaza prin accesarea celulei A1, cu un click:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 4. Introdu valoarea cautata din tabelul dat in cadrul celulei A1 sau in cadrul campului functiei, ambele variante avand acelasi rezultat; poti insera orice valoare intre Produsul 1 si Produsul 9 (pentru exemplu, am ales valoarea Produsul 7), apoi apasa butonul 2 pentru a finaliza operatia:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 5. Vei observa aparitia informatiei 400lei in cadrul celulei B1. Aceasta data se regaseste si in celula B17 si apartine valorii Produsul 7, introdusa anterior in celula A1. Practic, functia VLOOKUP a suitei office gratuite OpenOffice a cautat si a ilustrat informatiile ce tin de valoarea Produsul 7:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 6. La finalizarea acestei etape, urmeaza un mic exercitiu de recapitulare. Insereaza functia VLOOKUP folosind acelasi model, insa de aceasta data axeaza-te pe celula A2. Tot ce trebuie sa faci este sa introduci sintaxa =VLOOKUP(A2;A10:B20; 2;0) in cadrul celulei B2, urmata de inserarea valorii Produsul 3 in celula A2. Rezultatul corect este prezentat in imaginea de mai jos:

Nota: Daca rezultatul tau nu coincide cu rezultatul prezentat in imaginea de mai jos sau functia VLOOKUP iti relateaza un mesaj de eroare, reciteste cu atentie pasii anteriori ai tutorialului si refa exercitiul!

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 7. Continuam cu extinderea functiei de cautare verticala VLOOKUP si asupra coloanei cu numarul trei, adica C. Click pe celula C1, introdu sintaxa cu valorile =VLOOKUP(A1;A10:C20; 3;0) si actioneaza butonul 3 pentru a finaliza. Asa cum probabil ai observat, singurele diferente intre sintaxa introdusa la pasul al-2-lea si aceasta sunt modificarile matricei din A10:B20 in A10:C20 si modificarea numarului indexului de coloana din 2 in 3. Aceste modificari sunt esentiale pentru ca functia VLOOKUP din cadrul programului gratuit OpenOffice Calc sa caute si sa gaseasca datele coloanei C:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 8. Valoarea 800lei va aparea in cadrul celulei C1. La fel ca la pasul al-5-lea, aceasta informatie apartine valorii Produsul 7. De asemenea, asa cum am procedat si la pasul al-6-lea, executa aceeasi operatie si pentru valoarea Produsul 3, introducand sintaxa in cadrul celulei C2, pentru a exersa si intelege mai bine mecanismul si principiile de lucru ale functiei. Rezultatul corect este valabil in tabelul din imaginea pasului al-9-lea:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 9. O alta modalitate simpla de a utiliza functia VLOOKUP din cadrul suitei office gratuite OpenOffice este cautarea directa a datelor ce apartin unor anumite valori. Actioneaza celula B3, introdu sintaxa VLOOKUP cu valorile =VLOOKUP("Produsul 9";A10:B20;2;0) si apasa butonul 3 pentru a finaliza. Cu ajutorul acestei sintaxe ii comanzi functiei VLOOKUP cautarea datelor ce tin de valoarea Produsul 9 in matricea A10:B20:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 10. Datele existente in cadrul matricei A10:B20 ce tin de Produsul 9 au fost relatate de catre functia de cautare verticala VLOOKUP:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 11. Rezultatele cautarii functiei VLOOKUP pot fi utilizate si pentru a fi rapid insumate. Le poti selecta prin intermediul actiuni click & drag si apasa butonul de insumare al acestora, asa cum se poate vedea in imaginea alaturata:

Functia VLOOKUP in Open Office

Pasul 12. Suma matricei B1:C2 cu ajutorul datelor ce apartin valorilor Produsul 7 si Produsul 3 este executata cu o simpla apasare de buton:

Functia VLOOKUP in Open Office

Aceasta a fost prezentarea functiei VLOOKUP din cadrul suitei office gratuite OpenOffice, alaturi de cateva exemple simple de utilizare ale acesteia. Recomandam exersarea acestor exemple pentru a stapani si intelege cat mai bine principiile de lucru ale functiei VLOOKUP, precum si pentru a trece la urmatorul nivel de dificultate in utilizare.

Nota: Acest tutorial a fost creat cu ajutorul Windows 7 si OpenOffice 3.3.0. In cazul in care folosesti un alt sistem de operare si/sau alta versiune a programului OpenOffice, anumiti pasi pot sa difere intr-o oarecare masura. Cu toate acestea, pasii raman valabili in orice circumstanta.

La acest articol nu se (mai) comenteaza.

Tutoriale noi si populare: