Intra in cont      Nou

Conecteaza-te la contul tau:

  Intra rapid cu Facebook   Intra rapid cu Google   Intra rapid cu Hotmail
SAU
Tutoriale IT Utilizare programe 10 Tips and Tricks in Open Office Calc

In acest tutorial voi ilustra cateva trucuri pentru folosirea eficienta a programului OpenOffice Calc. Pentru acest exemplu am folosit un calculator cu sistem de operare Windows, insa pasii sunt aplicabili in aceleasi conditii si altor sisteme.

Open Office Calc este o un program de calcul tabelar gratuit, pus la dipozitie utilizatorilor in suita Open Office. Aceasta este o solutie de tip sursa deschisa si este diponibila gratuit pentru descarcare si folosire oricarui utilizator. Cu ajutorul Open Office Calc poti realiza tabele, liste, grafice la fel ca in programul Office Excel, insa fara a fi nevoie sa platesti contravaloarea programului. Open Office Calc are o multitudine de optiuni si functii pentru lucrul cu documente tip tabel, lista sau grafic si o interfata intuitiva.

Atentie: Pentru a urma acest exemplu este necesar sa ai instalat programul gratuit OpenOffice Calc pe calculatorul tau. Daca nu ai instalat acest program, urmeaza mai intai solutia: Descarcare si instalare Open Office.

Iata in continuare cateva trucuri si exemple de folosire a unor functii si optiuni ale programului gratuit de calcul tabelar Open Office Calc:

Pasul 1. Deschide programul Open Office Calc si alege un document tip tabel asupra caruia vrei sa aplici modificari si functii. In exemplul de aici am ales o o evidenta a vanzarilor angajatilor unei firme. Pentru a formata acest tabel si a avea un design deosebit, alege meniul Format si apoi optiunea Autoformat:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 2. Pe ecranul calculatorului tau se va deschide o lista cu optiunile de autoformatare. Alege una dintre acestea, in functie de preferinte si apoi apasa butonul OK:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 3. Dupa cum se poate observa, tabelul a fost formatat conform optiunii alese. In cazul in care vrei sa protejezi documentul de eventuale modificari neautorizate, alege meniul Tools> Protect Document. Aici ai posibilitatea a proteja numai o foaie din tabel sau intregul document. Am ales intregul document:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 4. Ti se va cere sa introduci o parola pentru autorizarea modificarilor. Introdu parola si apoi apasa butonul OK. De acum, la orice modificare pe care vrei sa o faci asupra acestui document, ti va cere sa introduci parola:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 5. Daca vrei sa realizezi un grafic al vanzarilor din tabelul initial si sa observi cum evolueaza acestea in functie de agent si numar de produse vandute, alege meniul Insert>Chart (grafic):

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 6. Pe ecranul calculatorului tau se va deschide o fereastra cu optiuni pentru graficul pe care urmeaza sa il creezi. Alege tipul de grafic (chart type) – aici Coloana/Column si apoi tipul acestuia – realistic in exemplul de aici. Apasa apoi butonul Next:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 7. Iata ca graficul a fost creat conform specificatiilor de la pasul 6. Coloanele reliefeaza vanzarile per agent si tip de produse:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 8. In cazul in care vrei sa aplici un filtru standard pentru a vedea numai anumite cifre sau date din tabelul dat, alege meniul Data> Filter> Standard Filter:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 9. De exemplu, vreau sa vad pentru ce produse a vandut unul dintre agenti mai mult de 5 bucati in luna septembrie. Voi selecta pentru Field name – Ionescu; conditia este ca valoarea sa fie mai mare sau egala; valoarea este 5. Dupa ce ai trecut datele necesare, apasa butonul OK:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 10. Iata ca din tabelul initial au fost selectate si afisate numai valorile mai mari de 5 din coloana agentului Ionescu – componente si telefoane mobile, in exemplul de aici:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 11. Daca vrei sa formatezi celulele dintr-o anumita coloana din tabel, de exemplu cea de pret in cazul unui tabel in care sunt afisate anumite produse si preturile aferente si/sau stocul la o anumita data, poti face acest lucru accesand meniul Format> Format cells. Aici voi alege Currency/Moneda pentru campul de pret si aleg un tip de afisare a monedei din lista data. Apasa apoi butonul OK pentru a aplica modul de formatare:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 12. Iata ca preturile produselor si modul de afisare a datei au fost schimbate conform optiunilor alese la pasul 11:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 13. Sa presupunem acum ca o directorul unei societati vrea sa afle sumele pe care trebuie sa le platesca lunar nagajatilor, sortate dupa departament. Avem o lista cu angajatii, departamentul din care fac parte si sumele care trebuie platite acestora lunar. Pentru a realiza un subtotal pe departament, vom folosi optiunea Subtotals, disponibila in meniul Data. Aici va trebui sa alegem grupul pe care vrem sa il analizam – in cazul de aici Departamentul, adica coloana C. Apoi, sumele pentru care vrem sa realizam subtotalul, adica coloana D/Salariu. Functia folosita va fi in exemplul de aici Sum (suma). Apasa butonul OK dupa ce ai notat toate datele necesare:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 14. Iata ca pentru fiecare departament in parte avem afisat pe ecran subtotalul. In exemplul de aici este evidentiat sectorul IT:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 15. In cazul in care vrei sa fie afisate numai subtotalurile pentru fiecare sector de activitate in parte, alege meniul Data>Group and Outline> AutoOutline din OpenOffice Calc:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 16. Pe ecran vor aparea acum numai subtotalurile pe fiecare domeniu in parte. In cazul in care vrei sa fie afisate detaliile unui sector, apasa semnul + din dreptul sectorului respectiv, vor fi afisate detaliile aferente:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 17. Daca ai nevoie sa adugi un hyperlink intr-un document, altul decat clasicul link catre o pagina de internet, OpenOffice Calc permite acest lucru. Alege meniul Insert> Hyperlink pentru a aduga o legatura catre un alt document OpenOffice:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 18. Din meniul Hyperlink afisat, alege Document. Acolo alege optiunea Path/cale si alege documentul pentru care vrei sa creezi un link in foaia de calcul OpenOffice Calc. Apasa apoi butonul Apply:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 19. Iata ca linkul documentului ales a aparut in foaia de calcul OpenOffice Calc. Poti accesa foarte usor acest document oricand ai nevoie, fara sa il cauti in calculator si sa il deschizi separat:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 20. In cazul in care vrei sa vezi cate campuri albe ai intr-o lista si presupunad ca nu trebuie sa existe celule fara nicio valoare (goale/blank), este necesar sa folosesti functia COUNTBLANK. Selecteaza coloanele pe care vrei sa urmaresti celulele fara valoare si alege functia COUNTBLANK. Vei observa ca dupa aplicarea functiei va fi afisat numarul de celule in care nu este notat nicio valoare, 4 in exemplul de aici:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 21. In cazul in care vrei sa sortezi datele dintr-un table, alfabetic, de exemplu, OpenOffice Calc iti pune la dispozitie functia SORT. Alege meniul Data>Sort si apoi defineste coloana dupa care vrei sa realizezi sortarea, ascendent sau descendent. Apasa butonul OK:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Pasul 22. Iata cele doua liste din tabelul initial, sortate alfabetic. Astfel, putem repera numele care se regasesc intr-o lista si in cealalta nu sau putem gasi mai usor un nume pe lista/listele respective:

10 Tips and Tricks in Open Office Calc

Acestea au fost cateva exemple de trucuri si functii pe care le poti folosi in programul gratuit OpenOffice Calc pentru a realiza mai usor liste, tabele, grafice, sortari. OpenOffice Calc dispune de mult mai multe optiuni de lucru, pe care le poti utiliza in realizarea documentelor de tip tabel/lista.

Nota: Acest exemplu a fost realizat folosind un calculator cu sistem de operare Windows XP, daca folosesti un alt sistem, anumiti pasi pot diferi usor, insa raman valabili.

La acest articol nu se (mai) comenteaza.

Tutoriale noi si populare: